FOLLOW US ON SOCIAL

Na wiele rzeczy w Polsce można narzekać, jednak usługi bankowe stoją w kraju nad Wisłą na naprawdę wysokim poziomie. Poziom cyfryzacji, mnogość możliwości i dostęp do konta z niemal każdego miejsca na Ziemi to coś, czego nadal nie mogą doścignąć niektóre z bardziej rozwiniętych państw. Niestety, gdy tylko dzieje się coś dobrego, znajdzie się grupa osób, która bardzo chce to wszystko zastopować. Nie inaczej jest z przestępcami, którzy podając się za pracowników banku, chcą wyłudzić pieniądze od niczego nieświadomych konsumentów.

Jeden z najpopularniejszych banków w Polsce ostrzega

Jak czytamy w komunikacie przesłanym do klientów, cyberprzestępcy podsyłają konsumentom linki prowadzące do fałszywych stron płatności. Obiektem fałszerstwa stali się przede wszystkim operatorzy PayU oraz DotPay, a także bezpośrednio strony bankowe. Wytłumaczeń, by wejść na taką stronę jest naprawdę wiele – od zaległości za rachunek, poprzez dopłatę za wysłaną do nas paczkę, na powiadomieniu o szczepieniu kończąc. mBank w komunikacie ostrzega również o osobach, które za pośrednictwem rozmowy telefonicznej chcą zweryfikować płatność, odblokować rachunek bankowy czy pomóc w inwestowaniu w kryptowaluty.

Warto mieć na uwadze, że w żadnym wypadku funkcjonariusz policji lub innych służb, a także pracownik banku, nie będzie wymagał od klienta podania wrażliwych danych, takich jak hasło do internetowego konta, numeru PESEL czy ciągu cyfr z karty kredytowej. Przekazanie takich informacji osobom niepowołanym może skończyć się tragedią, jaką niewątpliwie jest stracenie wszystkich zgromadzonych na koncie środków.

Pracownik banku żąda twoich danych? Co to, to nie

O tym, jak ważne jest ograniczone zaufanie przekonała się 26-latka z województwa łódzkiego, która kilka dni temu padła ofiarą oszustwa „na pracownika banku”. Kobieta straciła ponad 70 tysięcy złotych, a szansa na ich odzyskanie nie jest specjalnie duża. Mężczyzna podczas rozmowy telefonicznej wyłudził od klientki banku jej dane logowania, a także kody BLIK. Sugerując się wskazówkami fałszywego pracownika banku, 26-latka zainstalowała złośliwe oprogramowanie, które pozwoliło oszustom na przejęcie jej smartfona. Dzięki pewności siebie oraz umiejętnościom, nieuczciwi rozmówcy przechwycili 20 tysięcy złotych z konta poszkodowanej, a także zaciągnęli kredyt na 51 tysięcy złotych.

Co ciekawe, w podobnych okolicznościach okradziona została inna mieszkanka województwa łódzkiego. 62-latka straciła wówczas 150 tysięcy złotych, a oprócz oszczędności, na jej nazwisko zostały zaciągnięte kredyty. Cała sprawa wygląda zatem bliźniaczo podobnie do tego, jak miało to miejsce w przypadku teraźniejszego, sierpniowego ataku.

Oszuści coraz śmielsi w swoich poczynaniach. „Na wnuczka” to już przeszłość

Choć wydawać by się mogło, że ofiarami internetowych oszustw są przede wszystkim osoby starsze, statystyki dobitnie pokazują, że średni wiek poszkodowanych obniża się z roku na rok. Jednym z ostatnich „trendów” wśród oszustów jest podszywanie się pod Netflixa oraz PayPala. O takich poczynaniach doniósł Zespół  Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego w serwisie Twitter na początku czerwca. Niezależnie od tego, za jaki portal podają się oszuści, plan działania jest bardzo podobny – nieuczciwi ludzie wysyłają do nas e-maila, który łudząco przypomina ten, wysyłany z wcześniej wymienionych serwisów. W przypadku serwisu streamingowego chodzi oczywiście o opłacenie subskrypcji, fałszywy PayPal wysyła natomiast informację o zwrocie środków.

Ostatnie miesiące zalała również fala oszustów na portalu OLX. Popularny serwis od długiego czasu zmaga się z nieuczciwymi ludźmi, w dużej mierze narodowości rosyjskiej i ukraińskiej. Przenosząc rozmowę na zewnętrzny komunikator, oszuści wysyłają ofierze  spreparowany link do odbioru płatności lub potwierdzenia nadania paczki. Strona phishingowa do złudzenia przypominająca tą oferującą usługi bankowe lub pocztowe zbiera wpisywane przez niczego nieświadomego użytkownika dane.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *